اجتماعی

نقشه جامع علمی کشور باید مطابق با نیازهای جامعه تدوین شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه تحقیقات و پژوهش‌های علمی باید به سمت نیازهای اساسی جامعه پیش رود، گفت: نقشه جامع علمی کشور نیز باید مطابق با نیازهای جامعه تدوین شود.

به گزارش پایگاه خبری زنجان ورزشی آنلاین،دکتر حسن بختیاری در نشست هم اندیشی دانشگاه‌ها، فرهنگستان‌ها، معاونین وزارت علوم و بهداشت با مسئولین ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبردی اجرای و تدوین نقشه جامع علمی کشور که در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد، با بیان اینکه برای نقشه جامع علمی کشور باید ویژگی‌ها و امتیازات نسبی کشور در نظر گرفته شود، گفت:  ویژگی‌هایی که در حوزه سلامت وجود دارد ، به عنوان مزیت نسبی در کشور به حساب می‌آید.

وی با اشاره به ساختار شبکه‌ای حوزه سلامت، گفت: با اشراف به چنین امتیازاتی که در حوزه سلامت وجود دارد، باید سعی شود تا تحقیقات و پژوهش‌ها به سمت نیازهای اساسی جامعه پیش رود. نیازهای که می‌تواند منجربه ارتقا سلامت کشور شود باید در اولویت امور پژوهش‌های علمی قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه طرح‌های تحقیقاتی و پژوهش می‌بایستی به نوعی مسئله محور و حل کننده مشکلات جامعه باشند، اظهار کرد: علاوه بر اینها باید با مسائل روز دنیا و اتفاقاتی که در حال وقوع است، آشنایی کامل داشته باشیم تا از قافله علم روز دنیا عقب نمانیم.

وی همچنین به عنوان مثال به پیشرفت‌ها و کارهایی بزرگی که در دنیا در خصوص هوش مصنوعی انجام گرفته است اشاره کرد و افزود: ما هم باید در زمینه‌های مختلف مطابق با علم روز دنیا پیش برویم و تلاش خودمان را به کار ببندیم و از تمامی ظرفیت‌های موجود  نهایت استفاده را ببریم.

در این جلسه دکتر بختیاری با بیان اینکه ارتقا کیفیت آموزشی در کنار افزایش کمیّت باید مهم تلقی شود، اظهار کرد: باید مراقب باشیم زمانی که کمیّت را افزایش می‌دهیم، کیفیت را فدای کمیت نکنیم.

مقام ارشد دانشگاه به مصوبه اخیر شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش 20درصدی دانشجویان پزشکی و برخی رشته‌های وابسته اشاره کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال تحصیلی جاری به جای 20 درصد، حداقل 40الی 45درصد افزایش ظرفیت داشته‌ است که نسبت به این افزایش؛ ظرفیت فیزیکی مناسبی برای آن در نظر گرفته نشده است.

وی پایین بودن ظرفیت‌های چون کلاس‌، امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی و همچنین کمبود اساتید و هیئت علمی نسبت به افزایش تعداد دانشجویان را از مشکلات حال حاضر این دانشگاه قلمداد کرد و افزود: کمبود ظرفیت‌های فیزیکی دانشگاه طوری است که در مرحله علوم پایه کلاس‌ها تا پاسی از شب تشکیل می‌شود. به طور قطع مسائل و مشکلات این چنینی در چند سال آینده به محیط‌های درمانی کشیده خواهد شد و ما با کمبود فضای آموزش بالینی نیز مواجه خواهیم شد.

دکتر بختیاری  عضویت آموزش پزشکی ایران در فدراسیون جهانی پزشکی را نشان بالا بودن جایگاه و کیفیت آموزشی آن دانست و خاطرنشان کرد: در صورت بی‌اعتنایی به ظرفیت‌ها و کمبودهای فیزیکی و زمانی که استاد و دانشجو به آن عادت کند و کمبودها و کیفیت پایین‌‌تر آموزشی را قبول کنند، دیگر برگرداندن آن به مسیر قبلی دشوار خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در پایان افزایش ظرفیت و امکانات مناسب آموزشی، رفاهی و همچنین جذب هیئت علمی در کنار افزایش ظرفیت‌های دانشجویی و رشته‌ای را خواستار شد و بر دادن یک فرصت تنفس در خصوص افزایش ظرفیت‌ها برای بازسازی دانشکده‌های پزشکی در این فرصت تأکید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
× چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟